lunes, 24 de abril de 2017

Tema 6. L'Art en Educació Infantil



Si hi ha un tema que em resulte capital en Educació Infantil és l'art. Sóc un amant de la cultura i l'art. Durant diversos anys he sigut crític de música, però la meua especialitat ha sigut el coneixement de les contracultures i moviments culturals que mitjançant la música canalitzaven la cultura d'un poble, país o reflectien una realitat social. Des del meu interès pel blues, el jazz i el swing, passant per evolucions de la música popular fins a la música dels anys 60, evolucions del pop i el rock i com no, l'art experimental en la música. Aquesta evolució d'estils m'ha portat a ser un seguidor d'obres d'avantguarda i art experimental sonor i a escriure en diferents mitjans per plaure i afició i fins i tot, professionalment. Una aportació personal per a educació infantil seria l'obra de Paul Klee


De la mateixa manera, el cinema i diferents expressions artístiques han suscitat el meu interès. L'interès a navegar per tot aquest torrent cultural la meua visió del món i afegir una forta càrrega estètica i idealista en la meua vida. Reflectir des de l'art emociones, emocionar-se amb l'art, reflexionar, ser capaç d'entendre cultures llunyanes a la teua, comprendre l'evolució a través de l'art de les societats modernes, desenvolupar una sensibilitat pròpia i un criteri propi. Aquestes reflexions, són igualment apropiades per a respondre a la pregunta: Per què s'ha d'ensenyar l'art i l'educació visual en educació infantil?

D'una banda, crear des del llenguatge plàstic permet reflectir la nostra part més emotiva i obrir els nostres sentiments més profunds per a canalitzar aqueixa introversió. De la mateixa manera, desenvolupar un sentit crític més enllà de l'em agrada o no m'agrada. Elaborar un criteri. En educació infantil, hem d'acostar-los a aquestes obres. En la nostra pràctica amb Photopeach, intentem també analitzar una mostra d'obres en aquest sentit per a presentar una sèrie de preguntes perquè l'alumnat reflexione sobre les obres. A més, també intentem afegir una selecció d'obres de dones que sempre han sigut part oculta de la història de l'art.



D'altra banda, els objectius que es poden desenvolupar des de l'art des d'una manera globalitzada inclouen les tres àrees de eudcación infantil: d'una banda el desenvolupament d'autonomia i el reconeixement del seu esquema corporal, desenvolupant habilitats i destreses amb el modelat, pintura amb diferents materials i la representació de l'ésser humà o d'altres objectes. Açò va de la mà amb l'àrea del coneixement del mitjà natural, social i cultura, i, per descomptat, amb l'acostament al llenguatge artístic.

En el treball per projectes tenim una perspectiva més oberta per a tractar l'art, partint dels seus coneixements previs i ajustant-nos als seus interessos. D'aquesta manera donem resposta a les necessitats del nostre alumnat d'aprenentatge i d'altra banda, ens permet enfrontar-nos a nous àmbits dels quals ens hem de documentar i tractar d'elaborar una proposta didàctica adequada al nostre alumnat. Aquesta renovació constant ens possibilita conèixer i descobrir noves tècniques, seleccionar recursos i cercar informació que ens ajudarà a afrontar la nostra pràctica docent des d'una perspectiva dinàmica. L'art i el plantejament estàtic i tancat d'una programació didàctica que pot ser reiterativa potser siga massa encotillat per a desenvolupar el pensament convergent.

Un altre aspecte important de l'art i la creativitat, és la importància del seu foment en entorns més desfavorits. Ampliar la seua ment a través de l'apreciació estètica i la resiliència, és positiu segons diferents estudis de psicologia. Motius hi ha de sobres, però un dels quals més m'interessa és no excloure a aquests entorns de noves vies de pensament.

Aquesta circumstància conecta amb un vídeo mostrat a l'aula.


En la unitat hem conegut diferents tècniques que poden ser d'interès, encara que ens hem centrat en el collage. En el nostre cas, el quadre triat va ser el "Guernica" de Pablo Picasso, l'any i data de la seua 80 aniversari a més havíem de lliurar la pràctica, fet que va fer encara més interessant la proposta. Est va ser el resultat, renombrado "Pressnica" jugant amb la simbologia del quadre sobre el bombardeig i les víctimes de la Guerra. En cert sentit, connecta amb la necessitat de despertar un esperit crític que comentava a l'inici: aquesta és la nostra visió crítica de la manipulació dels mitjans de comunicació i el seu bombardeig de notícies intencionades i responent cada vegada més a interessos comercials i no tant als valors periodístics fundacionals.


La creativitat en aquesta etapa també és important des de l'aspecte del seu desenvolupament psicològic com hem comentat abans, ja que en edats primerenques la creació imitativa no apareix fins als 5-6 anys i predominen visions pròpies i en molts casos, ens donarà informació de l'estat d'ànim de l'alumnat, de les circumstàncies que li envolten en el seu entorn ja que moltes vegades expressarà el seu món interior que en ocasions el seu llenguatge oral no serà capaç d'expressar. Així, l'art serà una altra forma de comunicació del nostre alumnat a la qual haurem de parar esment.

Per a un desenvolupament integral de la creativitat i les arts plàstiques és necessari documentar-nos sobre diferents tècniques plàstiques, utilitzar materials diversos que impliquen el desenvolupament de diferents destreses. En aquest sentit, també hem d'acostar a l'alumnat a les diferents obres d'art, mostrar-li imatges i fer eixides a museus, exposicions i galerias d'art en el nostre entorn en les mesura del possible.

Sense oblidar-nos en la importància d'una pedagogia sistémica que acoste aquestes pràctiques a les famílies, mitjançant tallers en l'aula, comunicació de pràctiques per a desenvolupar a casa al costat d'ells i elles i sense oblidar-nos de notificar diferents exposicions que puguen ser interessants perquè vagen a visitar-les en família i així el nostre alumnat incorpore vivències gratificants en família i després les narre en l'aula.
Òbviament, podria llistar moltes activitats i propostes que en Internet es troben moltes i en els documents adjunts de l'assignatura també apareixen llistats.

Però una pròpia seria la creació d'un llibre viatger de l'alumnat en el qual hauran de fotografiar obres d'art que troben en el seu entorn més proper com poden ser: els quadres de les seues cases, escultures que troben en el seu municipi, exposicions que visiten de viatge amb les seues famílies, etc. És una forma d'ampliar el coneixement del seu entorn i finalment, crear un llibre-mapa que recopile aquestes imatges perquè quan isquen de passeig o vagen de viatge siguen capaços d'observar i contemplar aquestes obres que estan en el seu entorn i s'han presentat pels seus companys i companyes o bé, conèixer aspectes de les cases del nostre alumnat per a compartir amb la resta de la classe. També fer un mapa d'on es troben aquestes obres.

La creativitat és necessària en un entorn en el qual la tecnologia canvia la nostra societat i cultura i que hem de formar a un alumnat que potser treballe en tasques que encara no s'han inventat avui. i aquesta manera, conreat la seua sensibilitat i pensament divergent i valors crítics, serem capaços de crear una societat millor. I des de l'art, un somni.


Per últim, la imatge que il·lustra el blog es d'una obra de Jackson Pollock

Per últim

http://creately.com/diagram/example/j2gnpscf1



No hay comentarios:

Publicar un comentario