Com a extensió del tema introductori d'aproximació a les ciències socials
en educació infantil, ens centrem en la justificació en l'àmbit legislatiu.
La legislació actual dins de l'etapa de 0 a 6 anys en la qual es defineix
l'educació infantil són a la Comunitat Valenciana:
- Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s'estableixen els continguts educatius del primer cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana (D.O.G.V. núm. 5734 de 3 d'abril de 2008)
Aquest primer cicle, és de caràcter voluntari i no gratuït, sent la
major part de l'oferta d'aquestes places cobertes per centres d'educació
infantil privats, encara que també s'han anat creant centres d'educació
infantil públics i la proposta d'ampliar a dos anys l'oferta pública, encara
que encara de manera minoritària.
- Decret 38/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s'estableix el currículum de segon cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana (D.O.G.V. núm. 5734 de 3 d'abril de 2008).
Aquest segon cicle és de caràcter voluntari i, aquesta vegada, gratuït.
Malgrat no ser obligatori, l'escolarització de l'alumnat en aquest cicle està
pràcticament generalitzat en la Comunitat i en el país. Amb nivells per sobre
del 97% segons l'INE.
Aquests decrets arrepleguen els
objectius, continguts, àrees, avaluació i orientacions metodològiques segons
l'etapa.Aquesta normativa i
legislació, dins de la Comunitat Valenciana representen el marc general en el
qual desenvolupar-se l'activitat educativa, sent el primer nivell de concreció
curricular. Després, a causa de l'autonomia dels centres educatius es
desenvolupa un segon nivell de concreció curricular dins de cada centre a
través dels Projectes curriculars de centre/etapa. Finalment, el tercer nivell
de concreció curricular se centra en l'aula amb les Programacions d'Aula
elaborades per cada docent en el seu curs.
Amb aquest enfocament, comprenem la labor educativa com un sistema organitzat que es desenvolupa des d'una esfera macro amb el primer nivell de concreció, meso amb el segon i micro amb la realitat de l'aula. També se sol considerar un quart nivell de concreció que seria l'alumne-alumna. En aquest quart nivell individualitzat, també tindrien cabuda les adaptacions curriculars i l'atenció a les necessitats educatives de suport específic.
Per a aprofundir en la importància de la legislació de l'etapa i conéixer en profunditat les fonts que estan presents en el currículum, desenvolupem en la primera pràctica un mapa conceptual que arreplegara aquestes característiques de la normativa amb el programa Mindomo, en el següent enllaç:
MAPA CONCEPTUAL
En la mateixa pràctica,
per a traslladar els coneixements sobre els aspectes de la normativa i la
relació amb l'assignatura elaborem una presentació amb genial.ly en la qual
s'elaborava una unitat didàctica. En el nostre cas, la relació amb el Mar
Mediterrani entre els components del grup ens va fer pensar en aquesta temàtica
per a adaptar uns recursos presentats pel portal EDUCA Madrid.
Els resultats es poden
observar en el següent enllaç:
Per a la portada, vam
escollir una imatge d'un àlbum il·lustrat que ens agrada molt com és “L'Ona” de
Suzy Lee. Una altra opció era “La Gran Ona” de Hokusai.
Un altre dels documents
comentats en classe va ser "Caduc Món Disney" (enllaç al document en Dialnet), un interessant article
que ens introdueix en la perspectiva de gènere i la necessitat d'una pràctica
docent que entenga la coeducació com un valor fonamental i l'equitat entre
gèneres. Aquesta visió dels clàssics de Disney que de manera implícita i
explícita manté els estereotips de gènere i els prejudicis socials, no té
cabuda en aquesta societat i menys per a construir les imatges amb les quals
cresca el nostre alumnat. És important tenir un judici crític sobre la visió
d'aquestes grans corporacions del cinema per a desenvolupar una visió crítica.
En el debat en classe,
vaig apuntar el canvi que s'ha produït en aquest tipus d'animacions i
pel·lícules en els últims anys. Disney manté aquests estereotips en gran part
de la seua filmografia però en altres estudis que han anat guanyant terré en
els últims anys en el cinema d'animació infantil com Pixar o Dreamworks,
aquesta visió es tendeix a suprimir. Un exemple, encara que no és cinema
infantil per se, és el cinema de Hayao Miyazaki i Studio Ghibli.
L'animador i director japonés presenta en les seues pel·lícules a la figura
femenina com a protagonista en bona part de la seua filmografia i no la
presenta des d'una perspectiva de gènere omple de prejudicis, sinó a una
protagonista forta i decidida, portant en la majoria de casos el clàssic de
Lewis Carroll amb "Alícia en el País de les Meravelles" a una
visió actualitzada.
Una altra activitat de
control interessant que realitzem va ser, partint d'una sèrie de situacions,
realitzar una sèrie de reflexions sobre situacions en les quals hem de
comprendre què podem controlar i què està fora del nostre abast. Açò m'ha fet
recordar en els conceptes de "locus de control" extern i intern.
- Locus de control intern: percepció del subjecte que els esdeveniments ocorren principalment com a efecte de les seues pròpies accions, és a dir, la percepció que ell mateix controla la seua vida. Tal persona valora positivament l'esforç, l'habilitat i responsabilitat personal.
- Locus de control extern: percepció del subjecte que els esdeveniments ocorren com a resultat de l'atzar, la destinació, la sort o el poder i decisions d'uns altres. Així, el LC extern és la percepció que els esdeveniments no tenen relació amb el mateix acompliment, és a dir, que els esdeveniments no poden ser controlats per esforç i dedicació pròpia. Tal persona es caracteritza per atribuir mèrits i responsabilitats principalment a altres persones.
Entre els recursos
presentats en l'aula tecnològics, també es va apuntar a la web pictoaplicaciones o pictotraductor com a exemples
d'aplicacions per a atendre a la diversitat funcional en la nostra aula i
respectar els valors inclusius en l'educació.
En aquesta tasca, una
de les meues aplicacions de referència és la desenvolupada pel portal aragonés ARASAAC i el seu software ARAWORD que pot descarregar-se de manera gratuïta.
Dins de l'assignatura,
també s'han planificat una sèrie d'eixides. El dia 9 de febrer visitem el MUA.
Ens van presentar la història del museu en una visita guiada que va resultar
tremendament interessant. També, ens van presentar les activitats relacionades
amb l'àmbit educatiu que es duen a terme per part del MUA amb les
activitats que es realitzen amb diferents temàtiques amb els centres educatius
que planegen una visita al MUA. En el museu es presenten visites
dinamitzades i tallers didàctics que es poden veure en els següents enllaços:
I en el següent pdf resumeixen del curs 2016/2017:
L'exposició que per
falta de temps no vam poder contemplar amb detall era l'obra de l'artista
alacantí Arcadi Blasco
"L'exposició
"Arcadi Blasco. Art, arquitectura i memòria (1954-1974)", és el
resultat del propòsit per conèixer millor i difondre l'obra artística que el
jove Blasco va aplicar o va integrar en nombrosos temples i edificis civils en
col·laboració amb diversos arquitectes durant aqueix període. És a dir, un
Arcadio abans d'Arcadio com a autor de vidrieres, mosaics i murals ceràmics. Un
artista d'arquitectes –i no per a una clientela privada– amb una producció
potser allunyada de l'estricta reflexió creadora que li va permetre, no obstant
açò, el transvasament de troballes des de la seua obra mural i artesanal a la
destinada a una galeria d'art. I al revés."
De manera simplificada,
un resum del contingut teòric:
El primer nivell està
compost pel marc legal i les diferents lleis educatives:
- LLEI
ORGÀNICA 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE nº 106 04/05/2006).
- REIAL
DECRET 1630/2006, de 29 de desembre, pel que
s'estableixen els ensenyaments mínims del segon cicle d'Educació Infantil
(BOE nº 4 04/01/2007).
- ORDRE
ECI / 3960 / 2007, de 19 de desembre, pel que
s'estableix el currículum i es regula l'ordenació de l'educació infantil
(BOE nº 5 05/01/2008).
- DECRET
37/2008, de 28 de març, del Consell, pel que
s'estableixen els continguts educatius de primer cicle d'Educació Infantil
a la Comunitat Valenciana. (DOCV 03/04/200).
- DECRET
38/2008, de 28 de març, del Consell, pel que
s'estableix el currículum del segon cicle de l'Educació Infantil a la
Comunitat Valenciana (DOCV 03/04/2008).
El segon nivell es concreta
al centre escolar i pels Projectes Educatius de Centre (PEC).
El tercer nivell ho
formen l'equip de professorat i la Programació d'Aula (PA).
Finalitat:
2.3. L’Educació
Infantil té com a finalitat contribuir al desenrotllament físic, afectiu,
social i intel·lectual de les xiquetes i dels xiquets. En ambdós cicles caldrà
ajustar-se al desenrotllament del moviment i dels hàbits de control corporal, a
la comunicació i representació per mitjà dels diferents llenguatges, a les
pautes elementals de convivencia i relació social, així com al descobriment de
les característiques físiques i socials del medi.
A més, es facilitarà
que les xiquetes i els xiquets elaboren una imatge de si mateixos positiva i
equilibrada, adquirisquen autonomia personal i desenrotllen les seues
capacitats afectives.
Objectius de L'Educació
Infantil
L'objectiu del primer
cicle és contribuir a desenvolupar en les xiquetes i xiquets les
capacitats que els permeten:
- Conèixer el seu propi
cos i el dels altres, les seues possibilitats d'acció i aprendre a respectar
les diferències.
- Observar i explorar
el seu entorn familiar, natural i social.
- Adquirir
progressivament autonomia en les seues activitats habituals.
En el segon
cicle, a més dels objectius del cicle anterior, s'estableixen:
- Conèixer i respectar
les dues llengües de la Comunitat Valenciana i ampliar l'ús del valencià en
totes les situacions.
- Descobrir
l'existència d'altres llengües en la UE i iniciar el coneixement d'una d'elles.
- Conèixer i apreciar
les manifestacions culturals de l'entorn, mostrant interès i respecte. Conèixer
i respectar altres cultures.
- Valorar les
manifestacions artístiques.
Metodologia en Educació
Infantil
Els mètodes de treball
en aquesta etapa es basaran en les experiències, les activitats que es
realitzen per a l'aprenentatge, el joc, i en un ambient d'afecte que potencie
la seua autoestima i confiança. Es recomanen les teories constructivistes, amb
un currículum obert i flexible. Els xiquets i xiquetes han de construir el seu
aprenentatge a partir dels seus interessos. Además, el reconocimiento de las
inteligencias múltiples en los diferentes lenguajes a desarrollar desde la
labor educativa.
Además de contemplar el
trabajo por Unidades didácticas, también se pueden desarrollar estas
metodologías al trabajo por proyectos.
Per últim, l'avaluació
serà global, continua i formativa, mitjançant l'observació directa i
sistemàtica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario